Andreas Parker

2012-03-08
19:22:48

Om vänskap...

Bruce Springsteen släppte som bekant en ny platta nu i dagarna, Jag förhandsbokade den och hoppades att den skulle landa på hallmattan på releasedatumet 6 mars. Det blev 7 mars istället, men det är inte mycket att göra åt nu. Jag lyssnade igenom hela plattan direkt och kan konstatera att Bruce, trots att plattan inte är direkt helgjuten, fortfarande är relevant efter 40 år i branschen.

I texthäftet skriver Bruce väldigt vackert och värdigt om Clarence Clemons, E Street Bands saxofonist som gick bort för en tid sedan. Bruce skriver om vänskapen, det band som höll dem samman under alla år. Vänskap. Det är ett ämne han berört många, många gånger förr. I stort sett hela låtskatten har på något sätt med vänskap, och idén om den, att göra.
Bruce pratar ofta om livet och vänskap som en berättelse, en historia man tillsammans försöker göra verklighet av. En berättelse om kärlek, samband, hopp, glädje, framtid, mening och gemenskap. En berättelse om du och jag. Om oss. Vi.

En vän är nog för de flesta någon man kan slappna av med, sänka garden och snacka skit med. En vän är allt det, men ibland är vi nog för dåliga på att inse vidden av vänskapen och hur viktig den faktiskt är.
Vem är du utan dina vänner? Vem är du utan idén om vänskap, utan hopp om ett socialt sammanhang? Så mycket av den du är hänger ihop med din omgivning, hur du uppfattar den och hur den uppfattar dig. Vänskap är en kraft, kanske den starkaste av alla. Gemenskap skapar mening, bygger broar och river murar. Med löftet om ett fundament byggt på en aldrig falnande kamratskap står vi rustade inför en värld av oro och ständiga förändringar. Riktig vänskap är evig.

Ordet vänskap utesluter inte ordet kärlek. Tvärtom, det inkluderar det. Vänskap är något större än du och jag, större än mänskligheten, större än världen som vi känner den. Vänskap är allomfattande; den innefattar dina kompisar, din familj, din partner. Kärlek... När jag tänker mig ett bra förhållande tänker jag mig en partner som inte bara är min älskade, hon är också min bästa vän.

Även om jag inte längre träffar mina vänner så ofta är vänskapen alltjämt något som bär mig och ger mig styrka. Det är kraften jag talar om; blott vetskapen om vänskap ger oss en anledning, en plats och en mening. Vi är på grund av vänskap.

Ägna en minut till att tänka på hur lyckligt lottad du är som har de vänner du har.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: