Andreas Parker

2010-03-29
23:19:11

Vikten av moral...

Jag tycker att det kan vara på sin plats med en diskussion om vad som är okej och inte okej när det handlar om internet. Jag är av princip skeptisk till censur, för att inte säga motståndare, men när glåpord liknande det gäng som riktats mot offret i Bjästa-händelsen dyker upp är det sannerligen dags att ta sig en funderare.

Om det ska handla om censur vet jag inte... Jag tycker inte att det ska behövas. Jag menar att självcensuren, etiska och moraliska gränser, ska vara tillräckligt för att stävja språk av det här slaget. Tydligen är så icke fallet, då trakasserier på nätet är vardagsmat.

Vad göra? Återigen; prata mer om vad som är okej och inte okej. I skolan talar man gärna om värdegrunder och synen på människan, men ibland känns det som att det bara är tomma ord. Jag har länge haft åsikten att moral och etik bör vara ett obligatoriskt ämne i skolan från första klass. Inte för att hjärntvätta elever till att blint följa en viss moralisk kompass, utan för att få till en diskussion. Få skolbarnen att börja reflektera över vad det egentligen innebär att vara en medmänniska.

Den idén känns alltmer aktuell.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: