Andreas Parker

2010-02-22
08:48:21

Gör bättre själv...

Vad härligt att vintern vägrar ge med sig. Mer snö och ofantliga mängder minusgrader är ju precis vad man vill ha efter en helvetisk början på året.

Nåväl. Vi har ju OS att glädjas åt, om inte annat. Det är stora rubriker när Sverige tar medalj i allehanda grenar, men när det inte går vägen är det kolsvarta texter om vilket fiasko det är. Skidskyttarna har sannerligen fått sin beskärda del av galla spydd över sig. Det är, i mitt tycke, klumpig journalistik.

Idrottarna vet att de inte har rosat marknaden. De vet att de kanske kunde ha gjort bättre. De behöver inte medias fetarslen att poängtera det in absurdum. Men det är egentligen inte det som är grejen. Nej, grejen är att inte vi, läsarna, heller behöver veta det. Vi ser också misslyckandet. Vi kan antingen lida med idrottarna, eller sucka åt deras uselhet, men vi behöver inte läsa långa analyser av de "katastrofala" svenska insatserna.

Det kanske bara är jag som ser det så, men journalister i allmänhet och sportjournalister i synnerhet, tycks vara mer intresserade av att se sina ord i tryck. De vill slå sig själva för bröstet och likt neandertalare triumferande peka på sina alster och lämna ifrån sig ett kraftfullt "Jag vara bäst! Ugh!"

Det är mer en tävling journalister emellan. Vem kan skriva den mest dräpande artikeln? Och tvärtom; vem kan sticka tungan längst upp i röven på sportprofilen som lyckas?

Jaja. Gör bättre själv då, kanske ni säger nu. Jag säger detsamma till journalisterna som täcker vinter-OS.
Kommentar:
2010-02-22 @ 14:13:14
#1: Jennie

jag har knappt läst en enda tidning det här os:et, ganska skönt :)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: