Andreas Parker

2012-08-02
08:15:27

Minns ni?

Jag brukar ofta förfasas över hur pass fort tiden går, över hur gammal jag håller på att bli. När jag funderar lite närmare på det... Kanske går inte tiden fullt så fort ändå? Jag menar, det har ju trots allt hunnit hända en hel del på några år. Jag känner mig inte sällan fortfarande som en tonåring, i gymnasieålder. Det känns ibland som att den tiden var förra veckan, typ. I själva verket har det såklart gått flera år och under den tiden har saker och ting förändrats. Mina år i gymnasiet varade mellan 1995 och 1998 (ett år på IV dessförinnan). Låt oss ta en titt på hur världen såg ut under min gymnasietid...


1995 friades O.J. Simpson från alla anklagelser om två mord. Det känns som en evighet sedan.

Mel Gibson-rullen Braveheart har premiär 1995. Den har visats i allehanda kanaler mååååååånga gånger sedan dess.

Den första filmen om den modiga lilla grisen Babe har också premiär. Den har jag inte sett.

Töntarna i Drängarna skördade vissa framgångar med "Vill du bli min fru?" Nej, jag fattar inget jag heller.

Zlatan Ibrahimovic var juniorspelare i Malmö FF, långt ifrån stjärnstatus och miljoner. Jag såg honom leka med VSK när Malmö FF spelade i Superettan. Han hade en viss talang...

Michael Owen var ung och lovande. Nu är hans karriär på upphällningen.

Sveriges svar på Spice Girls (typ), Popsie, hade ett par hits. Någon som minns "Latin Lover"? Nähä. Det var visst ett tag sedan.

Tupac Shakur skjuts till döds 1996. Många år senare har hans död fått tusentals finniga tonåringar att tro på "Illuminati". Suck.

Jerry Maguire! Minns ni den rullen? Första gången jag såg den rördes jag till tårar. Det här var innan Tom Cruise flippade ur fullständigt. Det är en bra film. Synd att den inte går till historien som en bra rulle, utan för ett par av replikerna. You complete me. You had me at hello.

1997: Heavens Gate-medlemmar begår mass-självmord. De hade iallafall snygga skor.

Samma år kommer Ellen DeGeneres ut som homosexuell. Och nu är hon gay med hela världen. Tiderna förändras, tack och lov.

Första Harry Potter-boken släpps i England 1997, och vuxna människor världen över börjar läsa barnböcker. Nej, jag fattar inget jag heller.

1998: All Saints får en hit med en fullständigt katastrofal cover på Red Hot Chili Peppers "Under The Bridge". Herrejösses.

Peter Forsberg lyckades faktiskt lira ganska många matcher under de här åren. Tänk, det fanns en tid då han inte var skadad precis hela tiden.

På 1998 års MTV Video Music Awards vinner Backstreet Boys pris för bästa "group video" (räcker det inte med en "bästa video"-kategori?). Låten är den av reklamradiokanalerna älskade "Everybody (Backstreets Back)". Allt var sannerligen inte bättre förr.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: