Andreas Parker

2014-10-21
21:22:00

Vem är Frida?

Vet ni vem Frida Söderlund är? Vet ni vilka The Fooo, eller The Fooo Conspiracy, är? Om ni är som jag har ni inte så bra koll på just det. Eller, jag hade dålig koll. Jag har lite bättre nu, även om jag fortfarande vet ytterst lite.

 

Låt mig förklara. Jag har Twitter. Jag följer en massa människor av alla möjliga och omöjliga slag. Många journalister. Aftonbladet, Expressen. Ni vet. Fridas namn flimrade förbi i mitt flöde en gång i tiden och jag bestämde mig för att börja följa henne, utan att egentligen veta vem hon är. Jag menar jösses, jag har noll koll på säkert hälften av alla jag följer! En till, varför inte, liksom.

 

Frida Söderlund är en journalist på Aftonbladet. Hon skriver och frågar och filmar och sånt kul, enligt hennes Twitter-profil. En rätt bra sammanfattning av journalistyrket, för övrigt. Anledningen till att hon sticker ut är att hon har fans. Jag menar MÅNGA fans. Varje dag läser jag på Twitter hur företrädesvis unga tjejer hyllar Frida för att hon är snäll, bäst, underbar och så vidare. Det är kul och fascinerande. Hur många journalister har sådana hängivna supporters?

 

Och det är just det som är intressant. Vad är det med Frida som gör att hon får så mycket värme och kärlek? Det är där jag tror The Fooo Conspiracy kommer in. The Fooo Conspiracy, fram till nyligen hette de förresten bara The Fooo, är ett svenskt "pojkband". Jag använder citationstecken då jag tycker att begreppet är något nedsättande. Jag vet inte mycket om dem, kan inte nämna en enda låt de har gjort och stöter inte på namnet någonstans, förutom på just Twitter. Det säger kanske en del om de mediekanaler jag använder mig av, men vi kan nog alla vara överens om att The Fooo Conspiracy inte är ett namn på allas läppar. Nåväl.

 

Bandets fans kallar sig Foooers. Det är hängivna fans. Väldigt hängivna. Eftersom jag inte vet mycket om bandet blev jag rätt chockad när jag upptäckte att de omgärdas av samma hysteri som Backstreet Boys när de fortfarande var relevanta. Hur kan ett så litet band, för The Fooo Conspiracy är trots allt ett litet band, ha så många fans? Hur når de ut till dem? Som sagt, jag har kanske missat något. Jag lyssnar inte på P3. Har inte MTV. Rix, Mix, Megapol, Parabol - nope. P4 och P1 lyssnar jag på. Det är möjligt att bandet spelas hela tiden i media jag inte tar del av. Det är skitsamma, det är fansen jag försöker komma till i den här harangen.

 

När jag var yngre, i tonåren, letade jag efter en identitet. En tillhörighet. Precis som alla andra i den åldern. Musik är en stor del av den processen och för mig var det punk som gällde. Jag klädde mig visserligen inte som en typisk punkare, har aldrig haft tuppkam, men i musiken fann jag ändå en plats. En plattform. Den var livsviktig för mig då. Ju mer jag funderar på Foooers, ju mer känner jag igen mig. För även om Foooers tycks vara betydligt mer passionerade och hängivna än jag någonsin var, kommer kärleken till musiken från samma plats. Till musiken, och kanske ännu viktigare, till tillhörigheten.

 

När du gillar punk får du inte sällan försvara musiken. De kan inte spela, det låter förjävligt, de luktar säkert illa. Du har hört alla korkade inlägg. Det ständiga hackandet gör bara kärleken till musiken större, inte sant? Bandet punkare emellan stärks. Vi mot dom. De som gillar pojkband får utstå liknande påhopp. Jag vet, för jag är en av dem som hackar på pojkband (eller vafan, på all musik jag inte gillar...). Jag retade syrran när hon gillade Five. Och Westlife. Och Backstreet Boys. Och Hanson. Jag kom med de klassiska gliringarna; att det är smörja som produceras bara för att sälja, det finns inget hjärta, de kan säkert inte ens sjunga. Jag var inte bättre än alla som gnäller på punk.

 

Men när kommer Frida in? Nu. Foooers får säkerligen ta en hel del påhopp av typen jag räknat upp. I skolan, på ungdomsgården, var som helst. Alltid får man vara beredd på att ta en del gliringar, och på att försvara sin kärlek. Det är jobbigt, men det stärker Foooers-familjen. Frida Söderlund är nog bra på många sätt, men det jag framförallt tror att Foooers uppskattar är att hon förstår bandet, The Fooo Conspiracy, hon visar bandet respekt och framförallt; hon visar Foooers stor respekt. Hon har deras ryggar, liksom. Och det är väl egentligen själv kärnan i det här inlägget. Hur viktigt det är att någon finns på din sida. Som inte förringar din musiksmak, din hängivenhet.

 

Jag har tänkt mycket på det här den senaste tiden. Det har fått mig att reflektera över hur jag själv ser på musik och på fans. Jag har så lättvindigt avfärdat fans med engagemang av Foooers-klass som lättmanipulerade konsumenter som bara gillar band med snygga killar, oavsett hur kass musiken är. Ju mer jag funderar på det, ju mer inser jag att jag har fel och att jag är jävligt orättvis. Att jag inte är bättre än punk-hatarna från mina egna tonår.

 

Vem har rätt att värdera engagemang? Jag gillar Bruce Springsteen. MYCKET. Jag har sett honom live nio gånger. Jag har ringt efter biljetter som en galning. Jag har köat hela nätter (svinkallt!) för att köpa plåtar. Jag har lagt enorma summor på skivor och bootlegs. Vad skiljer mig från Foooers? Inget, förutom föremålet för min beundran. Jag gillar Springsteen, Fooers gillar The Fooo Conspiracy. Min kärlek till Springsteens musik är inte "bättre" eller "mer vettig" än kärlek till ett "pojkband" från Sverige.

 

The Fooo Conspiracy är nog inte min typ av musik. Jag lär aldrig bli en Foooer. Men den senaste tidens djupdykning (nåväl...) i Foooers-kulturen har fått mig att inse att jag lika gärna hade kunnat vara det. Jag hade punk. Idag kanske jag hade haft The Fooo Conspiracy. Så för att avsluta denna något osammanhängande text; TACK till alla Foooers som, trots att de inte vet om det, har gjort mig mer tolerant och förstående och TACK Frida Söderlund. Tack för att du tillsammans med Foooers gett mig en välbehövlig knäpp på näsan. Och TACK för att du står på Foooers-familjens sida. Jag förstår varför de beundrar dig.

 

Och vem vet, kanske hade du också varit punkare om du var tonåring samtidigt som jag...

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: