Andreas Parker

2012-02-27
16:06:23

På okänd mark...

I fredags var jag på galej för första gången på evigheter. Jag försöker minnas när det senast var jag befann mig på en plats med mycket människor, människor som inte är min familj. Det var nog när jag var på NHL-premiären i (eller på, som vissa säger) Globen. Någon gång i november, om jag inte missminner mig.

Hur som helst. Ett par av mina vänner spelar i bandet First Of Many (finns på Spotify, lyssna!) och i fredags var det dags för releasefest för debutplattan. Det är rätt stort för mig att delta i dylika samkväm, då jag under flera år alltmer tagit steg tillbaka, inåt. Jag tog med mig syrran som moraliskt stöd under denna prövning, även om jag visste att vänner till mig skulle vara på plats. De var dock skapligt glada i hatten när jag dök upp, så det kändes bra att ha en nykter lillasyster vid min sida.

Det är helt sjukt egentligen, men de vänner jag träffade där hade jag inte träffat på gott och väl över ett år. Vansinnigt. Återseendet blev därmed ofantligt kärt. Så pass, faktiskt, att jag fick en puss på munnen av en av dem. Det är inte ofta jag pussas av killar, men i fredags skedde det alltså.

Jag stod mest och hängde med syrran, spanade in andra och funderade på hur jag såg ut i håret. Nytvättat hår under mössa är sällan en lyckad kombination.

I sociala sammanhang känner jag mig ofta en smula malplacerad. Jag ser på andra, men känner mig ännu mer uttittad. Hur ser jag ut? Vad tänker de om mig? Borde jag ha valt andra kläder? Förmodligen skiter de andra högaktningsfullt i hur jag ser ut, men osäkerheten är det mest tärande. Jag har under en tid funderat på om jag kanske borde testa en kväll på krogen, bara för att komma ut lite. Hur farligt kan det vara? Jag är idag inte lika säker på om jag vill testa. Fredagen var rätt stressande och på en krog med mer trängsel, mer fylla och säkert mer svett lär jag vara ett nervöst vrak efter tjugo minuter eller så.

Bandet var däremot skitbra och väl värt uppoffringen. De förtjänar att slå på bredare front och i en rättvis värld väntar något större och bättre.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: