Andreas Parker

2011-05-22
11:35:41

Men 2012, då jävlar!

Hallå där, kära kamrater. Jag hoppas ni alla är okej efter domedagen. Eller visstja. Det blev ju inget. Eller så var det en väldigt stillsam domedag. Kanske var Gud trött och bara orkade med ett halvhjärtat arbete. You never know.

Det är ganska fascinerande, trots allt. En gammal stofil får för sig, igen, att domedagen är nära förestående. Detta efter beräkningar gjorda utifrån Bibeln, en bok fylld av så mycket bristande logik och rationalitet att man måste vara antingen rejält stenad eller ofantligt naiv för att köpa innehållet. Grunden för Harold Campings uträkning är syndafloden och arken som ska ha räddat jordens alla djur. Inser ni hur GIGANTISK en sådan båt måste vara? Utöver djuren och Noaks familj måste arken också rymma foder till samtliga djur. Djuren ska dessutom hållas ifrån varandra, så att de inte, enligt naturliga instinkter, käkar upp varandra.

Och då har jag inte ens nämnt att Noak enligt Bibeln levde till att bli 950 år gammal...

Jag kan ta att troende läser Bibeln och ser delar som den om syndafloden och arken metaforiskt. Det finns någon sorts rimlighet i det. Men att som Camping ta det helt bokstavligt, att fullständigt ignorera det vi vet om dimensioner, naturvetenskap, geografi etc. och därifrån koma fram till ett exakt datum och ett exakt klockslag (egentligen flera exakta klockslag) är för mig fullständigt ofattbart.

Många var engagerade till slutet. Så även jag. Jag följde nyheterna, jag sökte information om Camping och hans följeslagare. Inte för att jag någonsin trodde på profetian utan för att lära mig mer om vad det är som gör att människor så blint accepterar en så befängd idé som sanning. Man sa upp sig från sina arbeten, investerade en förmögenhet i reklamplatser och merchandise, tog barnen ur skolan för att predika, lämnade vänner och så vidare. Vad gör dessa människor idag? Den närmaste veckan? Hur pusslar de ihop sina liv igen? Se, detta är faran med religion. Den kan bygga upp men den kan också bryta ned om den används på fel sätt. Harold Camping har, enligt många kristna, perverterat Bibelns budskap och lett människor till fördärv. Det är möjligt att gubben bara gjorde vad han trodde var rätt. Jag undrar ändå hur han kan leva med sig själv.

Men låt oss se det på ett annat sätt. Vi är överens om att Camping är en stolle och de flesta av oss trodde aldrig på någon domedag. När det handlar om 2012 är det dock något helt annat. Jag är säker på att de flesta av er har någon i er närhet som är skakis inför vad som kommer att ske 2012. Kanske är ni själva det. Att avfärda Campings teori är inga problem. Den saknar logik och förnuft. Att tro på en urgammal kalender, eller snarare tolkningar av den, skapad och använd av indianer för en smärre evighet sedan är däremot helt riktigt och rimligt. Om du idag skulle komma i kontakt med en grupp människor som offrade djur och ibland medmänniskor till några för oss främmande gudar, skulle du ta deras "vetenskap" som mer vettig än den kunskap människan har skaffat sig via forskning och empiriskt testande? Nej, precis. Av någon anledning är det trots det väldigt vanligt att människor tror på Maya-kalendern.

Skumt är det.

Ännu värre blir det när dessa människor drar kalendern och 2012 ett varv till och inkluderar NWO (en liten elit som ska styra HELA världen), chemtrails (kondensstrimmor från flygplan är egentligen ett gift de styrande släpper ner över oss), hollow earth (jorden är ihålig och i planeten bor en speciell ras), ancient aliens (människan härstammar från rymdvarelser), ZOG (judar styr HELA världen), diverse mord (Heath Ledger mördades egentligen av eliten), Illuminati (frimurarliknande gäng som hjärntvättar oss till att blint tro på Satan) och så vidare. I all oändlighet.

Att de orkar.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: