Andreas Parker

2011-07-15
09:38:28

Tand för tand...

Det är vist lite halvrisigt väder här i Västerås idag. Taskigt för de som måste ge sig ut. Det vill säga; inte jag. Jag har ju som bekant inget liv eller någonstans att gå, så ovälkommet väder oroar mig föga. Fast... Ibland önskar jag såklart att jag istället fick oroa mig för vädret som ett resultat av ett aktivt liv. Men man kan väl inte få allt här i livet. Eller någon annanstans.

Betade av del två av min rotfyllning igår. Jag har nojat en del inför besöket, eftersom det första var så infernaliskt smärtsamt. Det visade sig att mina olustkänslor var obefogade, då besöket helt klart var mindre jobbigt än jag trodde det skulle vara. Själva bökandet i tanden kändes inget alls. Jag var såklart bedövad, två gånger om tillochmed, men det var jag även under det första (och plågsamma) besöket och den gången tog inte bedövningen riktigt. Infektion gjorde att den inte verkade som den skulle. Inga sådana problem den här gången, alltså. Det som däremot var lite småjobbigt var att gapa konstant. Tack och lov fick jag lite avlastning med hjälp plastgrejen man petade in i munnen just för att hålla gapet i öppet läge under den dryga timmen besöket varade.

Rotfyllning förknippas i regel med smärta när gemene man hör ordet. Än så länge är den smärta jag upplevt på grund av ingreppet inte alls så markant som jag föreställt mig. Ganska skumt, egentligen. Ser man till vad rotfyllning verkligen går ut på borde smärtan vara näst intill obeskrivlig.
Jag fick se en röntgenplåt som visade tanden med tre nålar nedkörda i kanalerna, ända till roten. Det ser ut att göra snuskigt ont, men jag kände inget alls. Den här gången.

Nu återstår ett besök för att slutföra rotfyllningen helt. Skönt.

Jag bestämde mig när rotfyllningen påbörjades för att inte dricka Pepsi Max förrän man var helt färdig med proceduren. Det är över en månad sedan. Med tanke på hur mycket Pepsi Max jag normalt bälgar i mig anser jag min bedrift vara klart godkänd. Pepsi Max-ren i över en månad. Men jag är inte säker på att jag kommer att klara mig hela vägen. Det sista tandläkarbesöket är nämligen inte inbokat förrän i oktober. Det är en lång tid kvar.

Jag har tillfälligtvis ersatt Pepsi Max med Fun Light. Det är gott, men jag saknar cola...
Kommentar:
2011-07-15 @ 10:32:03

Behöver du hjälp med designen på din blogg?



Vi skapar personliga bloggdesigner på beställning och arbetar efter just dina önskemål tills dess att du är helt nöjd.



Välkommen att ta en titt in till oss, se vår portfolio och låt dig inspireras! http://www.mimmiwebdesign.com

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: