Andreas Parker

2011-08-08
00:17:30

Usel television...

Har ni tänkt på hur mycket dynga som faktiskt visas i TV? Klart ni har. Det är omöjligt att undvika. Slå på en kanal, vilken som helst, och jag garanterar att du inom loppet av ett par timmar har stött på åtminstone något fullständigt genomuselt. Låt se...

"Sommarkväll". Okej, jag förstår konceptet. Bjud in lite olika gäster, helst med varierande bakgrund, och låt dem prata lite otvunget om ditt och datt. Fine. Det finns dock en risk med konceptet. Det kan bli mördande tråkigt. Varför inte rigga upp en kamera i tant Agdas kök när hon har kafferep eller bridgeafton? Lika gastkramande.

"Allsång på Skansen". Kommentar egentligen fullständigt överflödig. Hur det här programmet har blivit "hippt" övergår mitt förstånd. Måns ska dock ha all heder, han tycks älska sin roll och gör ett bra jobb. Men det räcker dessvärre inte när idén är så galet förlegad att den får "Drutten och Gena" att kännas nyskapande och "on the edge".

"Paris Hilton's My New BFF". Ja... Alltså.. Nämen... Om jag låg bakom den här programidén skulle jag låta sinnesundersöka mig, skura mig ren med svinto och en bladning av klorin och aceton och därefter frivilligt låta mig låsas in på mentalsjukhus. Allvarligt.

"Martha Stewart Show". Har ni sett det här spektaklet? Martha Stewart är en institution i USA. Hon är som Oprah, fast med något mindre publik. Att hon är en dömd brottsling har inte fått henne att tappa fart, tvärtom. Hon tröskar vidare med sina shower, sina produkter och sitt magasin. Ta den sämsta TV-kocken från morgonnyheterna du kan tänka dig. Välj ut ett tillfälle när denne har en riktigt dålig dag. Kombinera detta med krulltotten från "Äntligen Hemma" och en släng Ernst Kirchsteiger. Mixa i en rejäl dos storhetsvansinne och självförhärligande och du har "Martha Stewart Show". Brutaluselt.

"The Tyra Banks Show". Oprah igen, blandat med lite Ricki Lake. Tyra Banks är besatt av att synas, höras och allt annat som gör att hon uppmärksammas. Hennes fejkade medlidande och omtänksamhet är i det närmaste kriminellt motbjudande.

"The Big Bang Theory". Nej, jag förstår inte. Jag förstår ingenting. Vari ligger den här seriens storhet? Visst, ett och annat skämt går hem, men jag kan också locka till ljumma skratt tre gånger på en halvtimme. Ingen ger mig en egen sitcom. Ska det roliga vara att det är "nördar" i centrum? Ledsen, men det är inte roligt. Det är bara pinsamt och obegripligt. Och Sheldon. Mer irriterande karaktär får man leta efter. "Han är ju guld!", tänker någon nu. Nej, han är inte guld. Han är en trist karaktär spelad av en skådespelare som levererar repliker på samma sätt som jag levererar kloka teorier om jordens uppkomst. Väldigt krystat och väldigt fejkat.

"Next Top Model". Samtliga varianter, alltså. Nya Zeeland, Australien, England, Uzbekistan, Långtbortistan... Olika länder, samma dynga. Ett gäng skrämmande smala tjejer, konspirerande och skitsnackande och alltid nära till gråt. Det är konceptet. En panel av "experter" säger sig veta vad som krävs och dömer ut tjej efter tjej på löpande band. Tjejer som inte är fullt så brutalt magra som de övriga får höra att de kanske, kanske, kan jobba som mullig modell. Seriöst. Egentligen är denna typ av produktioner det jag hatar allra mest och de som bestämmer att dylikt ska sändas bör rannsaka sig själva.

"Kniven Mot Strupen". Självklart måste vi ha en svensk version av Gordon Ramsey, eller hur? Låt oss ta en nolla som ingen vet vem det är, gärna med flottig frisyr, som åtminstone kan låtsas att han vet vad han snackar om. Ge honom ett eget program där han kan håna och förlöjliga lite som han själv vill, utan att behöva be om ursäkt för det. Kocken Alexander vill så gärna vara "Den Elake Kocken"-cool, men han lyckas bara vara "Arga Snickaren"-pinsam.

"Vad Blir Det För Mat?". På tal om flottiga frisyrer. Tidernas slabbigaste kock. Per Morberg vill nog mest av allt göra allt med händerna och avsmaka genom att doppa hela nyllet i grytorna. Köttet han använder vill han helst jaga själv, gärna genom att kasta sig över bytet och så brutalt som möjligt bryta nacken på offret. Därefter ska djuret slitas i stycken med råstyrka. Ni ser, Per är MACHO och låt ingen tro annat! Han har givetvis en egen tidning som pryds av en stolt Per i jaktmundering, redo att mörda lite till. Bara för att han kan, liksom.

TV 11 är ett kapitel för sig. Där har vi ett smörgåsbord av undermålig TV. "Jerry Springer", "Big Brother", "Bachelor", "Tool Academy", Cheaters"...
Om någon undrar vad som är fel med dagens samhälle, be dem kolla in den kanalen.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: