Andreas Parker

2010-10-30
22:21:23

Kära Blondinbella...

Hej hej hallå, dagboken.

Man säger att det är lördag idag, och jag antar att jag måste tro på det. Det gör varken från eller till i mitt eländiga liv. Gnäll gnäll, självömkan, snyft snyft, stackars mig.

Okej, då är den delen avklarad.

Jag har gett mig på en relativt nyutkommen (september 2010) bok av och om Natascha Kampusch, tjejen som under åtta år hölls fången i en källare i hemlandet Österrike. 2006 lyckades hon fly, en flykt som uppmärksammades i internationell media. Jag vill minnas att TV4 sände hennes första intervju i frihet. Jag har läst en annan bok i ämnet, skriven av två journalister, men av förklarliga skäl är den bok jag nu läser mer detaljerad och mer intressant. Den är ännu inte översatt till svenska, det kanske den aldrig blir, men den finns på engelska. Det är en fascinerande historia och jag rekommenderar alla att läsa lite om fallet.

Dessförinnan lyckades jag till slut bli klar med Göran Häggs biografi om Benito Mussolini. Det tog tid, inte för att boken är dålig, utan för att jag i flera veckor varit alltför trött och i alltför stor mental obalans för att orka läsa ens det minsta stycke. Nu är jag då ändå färdig och jag rekommenderar även Häggs bok. Om inte annat ger boken en något mer nyanserad bild av fascismen och ökad kunskap är som bekant aldrig fel.

Jag kan konstatera, som större delen av befolkningen redan gjort, att Blondinbella är ett korkat våp. Hon är moderat, och bara det är ju ett säkert tecken. Vad värre är; hon envisas med att försvara pälsanvändning. Ur miljösynpunkt är päls att föredra, säger hon, eftersom en päls håller länge och inte kastas bort efter ett år (eller säsong, som det säkert heter i modesvängen). Jag hade kunnat ha en viss förståelse för det argumentet om det användes av någon som hade samma miljötänk kring kläder överlag. När det kommer från en "fashionista" som lägger tusentals kronor på kläder varje månad, någon som badar i outfits som används en gång och sedan förpassas in i ett skrymsle för att aldrig mer skåda ljuset, då kan jag inte annat än kräkas på det.

Isabella, jag förstår att du tycker att det är helt okej att stödja en industri som mördar miljoner och åter miljoner oskyldiga djur för att du ska få klä dig "snyggt". Av det når jag följande slutsats;

Du är en idiot. Du är hjärtlös. Du är en idiot. Du är en egoist. Du är korkad. Du är en idiot. Och inte minst; du är en usel (och då menar jag verkligen USEL) förebild.

Det är min åsikt. Citera mig gärna.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: