Andreas Parker

2010-02-16
18:07:15

Sluta döda varandra!

Det har varit oroväckande mycket dödsfall i tidningarna den senaste tiden. Jag talar inte om döda i naturkatastrofer eller olyckor, även om det också givetvis är fruktansvärt tragiskt, utan om unga personer som fallit offer för våld. Eller kanske snarare; beväpnade övergrepp.

Nu senast det som hände i Göteborg. Det är ungas våld mot unga.

För mig är det fullständigt ofattbart hur man ens kan komma på tanken att ta någons liv. Även om det skulle handla om en "olyckshändelse" visste denne gärningsman mycket väl att hans handling skulle orsaka betydande skada. Hur kan någon vara så känslomässigt avtrubbad? Gärningsmannen i det här fallet är inte ensam. Den tragiska händelsen där en tonårig tjej fick sätta livet till på grund av "kärlek" är alltjämt etsat i hjärnan på många. Även där; ungas våld mot unga.

Varifrån kommer denna brist på respekt för liv? Hur kan det komma sig att, vad det verkar, alltfler ser ett människoliv som något som kan avslutas av de mest banala anledningar?

Jag vill inte låta religiös, men jag tänker ändå använda ordet "helig". Livet är heligt. Jag är starkt emot dödsstraff, då jag anser att ingen har rätt att leka Gud och avgöra vem som får leva och vem som inte får det.

Vi tycks gå mot en tid där livet betyder allt mindre. Har vi blivit så hjärntvättade av film och TV att vi tror att människor lätt kan överleva knivhugg och skottskador? Är det därför unga människor ger sig på andra; i tron att offret givetvis kommer att klara sig? Tänker man inte längre än så?

Det är dags att verkligen lyfta debatten, den etiska debatten. Debatten om livets värde. Det handlar inte om religion, det handlar inte om något flummigt new age-dravel. Det handlar om etik och moral. Rätt och fel. Det finns gråzoner, jag vet. I det här fallet är det dock glasklart. Ett liv är det mest värdefulla som finns. Man dödar inte en annan människa. Punkt.

Svårare än så är det inte.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: