Andreas Parker

2009-05-23
17:23:09

Jo, det ÄR konst!

Har inte skrivit här på några dagar, så det är väl dags nu igen. Inte för att jag har så mycket att skriva om, mitt liv är ju som bekant tämligen ointressant, men jag känner att jag har en viss skyldighet att plita ner åtminstone några ord.

Sommarvärmen börjar göra beslag på vädret alltmer och jag är inte den som klagar. Synd bara att den varvas med rejäla skurar. Fast å andra sidan är jag aldrig ute när det regnar. Jag är förresten inte ute speciellt ofta överhuvudtaget.

Jag var dock hemma hos brorsan häromdagen, och vi kom in på det här med att umgängeskretsen minskar när man blir äldre. Brorsan menade att det i hans fall delvis beror på hans ovilja att göra andra saker än det vanliga. När vännerna är mer äventyrliga är det svårt att hänga med. Jag köper det. Jag är om möjligt ännu mindre äventyrlig. När jag tänker på att göra något galet och annorlunda funderar jag på en vända på krogen. Det är på den nivån. Och vad värre är; jag kommer aldrig så långt. Vissa mer eller mindre lever på krogen. Jag har inte varit på någon på flera år. Så kan det vara.

Expressen gör en grej av att Mona Sahlin, enligt den senaste opinionsundersökningen, skulle bli statsminister TROTS att Socialdemokraterna tappar väljare. Eh... Och? Sossarna är landets största parti, de var landets största parti efter valet 2006 men likförbannat blev Reinfeldt statsminister. Det är så det politiska systemet fungerar.

Mona Sahlin får i mina ögon oförtjänt mycket skit. Hon är bättre än vad många tycks tro. Jag tror att alltför många lägger fokus på personen Mona, inte politikern Mona.

För övrigt hoppas jag att KD åker ur riksdagen efter nästa val.

Utställningen med Anna Odells verk har varit öppen ett tag nu och reaktionerna på hennes installation har varit blandade. Jag har dock ännu inte sett någon helt negativ recension. Jag har ända sedan jag först hörde om konstverket varit  positivt inställd. Visst, även jag har haft en del reservationer. Är det rätt att ljuga på det sättet? Ska skattemedel gå till sådant? Men aldrig har jag tänkt tanken att det inte skulle röra sig om konst.

Det är ju annars en fråga som ofta dyker upp i debatten. Är detta konst? Jag tycker frågan är befängd. Det är som att försöka hitta ett unisont svar på frågan om lapskojs är gott. Enligt mig är det konstnären som avgör om det är konst eller inte. Musiker får ibland höra att de inte skapar musik, bara oljud. Likväl är skapelsen musik i upphovsmännens ögon. Samma sak med konstnärer. Om någon vill säga något genom att ställa ut en skruvmejsel och kalla det konst, då tillhör det konstens natur att vi ska fundera på vad som sägs. Inte på om det är konst eller ej.

Konst ska provocera. Det är en av dess viktigaste uppgifter. Anna Odells verk  har upprört, men framförallt skapat viktiga diskussioner. Inte bara om konst utan även om vården. I ljuset av den bedriften vill jag kalla hennes skapelse ett av de viktigaste konstverken på många år.
Kommentar:
2009-05-24 @ 10:56:47
#1: jennie

heja mona! :)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: