Andreas Parker

2008-11-22
12:55:31

Dold agenda...?

Här sitter jag en helt vanlig lördag och sippar Coca Cola Zero, lyssnar på Bruce Springsteen och funderar över livet. Det skulle lika gärna kunna vara tisdag, söndag eller vilken annan dag som helst, för det är ju vad jag gör mest hela tiden. Byt ut colan mot Pepsi Max så är bilden komplett.

Något som har stört mig en längre tid är synen på feminism och kvinnans värde. Kanske framförallt hur killar som motarbetar manlig chauvinism uppfattas av i första hand andra killar, men även av tjejer. Ni som läst min dagbok tidigare vet att jag inte är speciellt positiv till macho-attityd och att jag ondgör mig över det patriarkala samhället flera gånger om. Det jag då ofta får höra av andra killar är att det bara är en fasad från min sida, att det är något jag gör för att få ligga. Helt enkelt att jag försöker framstå som någon jag inte är bara för att få komma till. Det gör mig förbannad, men kanske framförallt ledsen. Vad har vi skapat för typ av kultur när män inte kan vara för kvinnors rättigheter utan att de misstänks ha en dold agenda?

Sticker det i ögonen på en del killar när deras "bröder" inte kör samma burdusa stenåldersstil? Är det så att de känner sig sämre för att de inte kan se bortom sitt eget skrev? Jag vet inte. Jag undrar också om även tjejer uppfattar det som att killar som är positiva till feminism och för människors lika värde egentligen är ute efter något annat. Är jag misstänkliggjord av alla?

Inte för att det spelar roll egentligen, mina åsikter förändras givetvis inte. Men att bli missförstådd är aldrig kul. Och, jag har säkert sagt det förr, om jag verkligen var ute efter sex skulle jag har ändrat stil för länge sedan. Den här fungerar med all önskvärd tydlighet inte alls.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: